AVG.

dinsdag 1 maart 2016

Sinaasappel-linzencake.

Peulvruchten, bonen en linzen
moeten we eigenlijk wat vaker eten.
Minder rood vlees en meer bonen!
Ik heb de bonen altijd al lekker gevonden, vroeger
maakte ik al bruine bonensoep
en poeleau, (een gekruide Pakistaanse rijst )
waarvoor je eerst hele groene erwten een
nacht moest laten weken.
In de krant had ik gelezen over Joke Boon,
die een boek had geschreven Bonen!
Na enige twijfel (ik heb al zoveel kookboeken)
toch het boek aangeschaft.





Heerlijke recepten van schotels, soepen en salades.
Zelfs in gebak kunnen bonen en linzen worden
gebruikt !
Nu maak ik al tijden lang soep van b.v.
zoete aardappelen en rode linzen en
pompoensoep met rode linzen en currypasta,
maar gebak met bonen of linzen.....
daar had ik me nog niet eerder aan gewaagd.

Een sinaasappelcake met rode linzen leek me
wel  wat om te proberen.


De rode linzen worden gekookt in sinaasappelsap
en dat vertraagt het garen,
dat was goed te merken, want ik heb telkens een
klein scheutje water er bij gedaan,
omdat de linzen bijna droog kookten voordat ze
werkelijk gaar waren.
Maar het pakte uiteindelijk toch goed uit.
De smaak was goed, dus dat ga
ik zeker herhalen.



Lekker met wat lobbig geklopte room erbij!

Er staan nog meer recepten van gebak in en muffins,
gemaakt van de grauwe erwt.
Ik vind het jammer dat die zo moeilijk te verkrijgen is
en dat er niet bij staat waardoor je die kan vervangen.

5 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. De cake was lekker, door de sinaasappelrasp en sap, de specerijen en gemalen walnoten en ik ga dit zeker herhalen.

      Verwijderen
  2. Grappig, bakken met peulvruchfen. Ik zou niet zo snel op het idee komen, maar ik hou wel van alternatief en gezond en zou het best eens willen proberen.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is nieuw voor mij, bakken met peulvruchten. Moet ik even over nadenken...:-))
    Het ziet er in ieder geval wel lekker uit.
    Groeten, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. How wonderful & very healthy! The cake looks & sounds delicious!

    BeantwoordenVerwijderen