AVG.

donderdag 12 november 2015

Bootje van Maas

Vroeger reisde je over water van
het ene eiland naar het andere.
Wij gingen over Zijpe meestal met het
bootje van de gebroeders Maas.
Er was ook een grote veerpont, de Krammer
waar de auto's mee konden,
maar wij vonden het kleine bootje
van Maas veel leuker en spannender.
Vooral als het waaide, dan schommelde je
vervaard.
Mijn moeder vond dat echt niet zo leuk als ons.
Als het waaide wilde ze ons bezoek uitstellen,
maar dat ging niet altijd,
bijvoorbeeld: met Pasen en Pinksteren
wanneer we naar onze grootouders
 toe gingen.
Jaren en jaren reisden we zo naar de overkant
en terug met dat bootje, tot de gebroeders ermee
ophielden en we met de grote veerpont mee moesten.
Inmiddels waren er ook ontzettend veel meer
auto's dan daarvoor.

olieverf schilderij
Ik heb van een oude foto het bootje van Maas
geschilderd,
in een nostalgische bui.

Allebei de ponten, ook de grote zijn al jaren
verdwenen.
In de plaats daarvan zijn er de Grevelingendam,
en de Philipsdam voor gekomen.
Nu ben je er in een oogwenk, gemakkelijk met de auto,
ook dan genieten we van de mooie natuur,
als we over de dam rijden.
En dat doen we iedere week, als we mijn moeder
gaan bezoeken.
Het is inmiddels al jaren geleden dat we
voor het laatst met het pontje meevoeren,
maar die sfeer, de geuren en alles wat erom heen
was, dat blijft in je herinnering.
Nu ik dit schilderijtje heb opgehangen,
kiijk ik er telkens naar
en vaar weer mee.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten