AVG.

donderdag 27 augustus 2015

Courgette-cantharellensoep

Mijn vader is stabiel, hij is naar de hospice gebracht,
daar zijn veel vrijwilligers en allemaal
zijn ze aardig en zeer behulpzaam.
We zijn dankbaar dat we zo vaak
als we kunnen naar hem toe mogen gaan.
Door alle spanningen heb je niet altijd
evenveel honger zoals anders, 
maar...en dan ook door het slechte en koude weer
is een warm hapje iets wat je toch goed doet.

Ik kreeg van de groenteboer cantharellen
die hij met goed fatsoen niet meer
kon verkopen.
Hij zei tegen me: Jij kunt er nog wel wat van maken.

Nou en of, er lag nog een stukje courgette
en een paar kleine preitjes, die ik van mijn zus kreeg
en maakte daar dit soepje van.

courgette-cantharellensoep
Eerst een roux gemaakt van evenveel boter en bloem,
daar een flinke scheut koude melk door en heel goed roeren
tot het gaat binden, daar gaat dan nog bouillon bij,
ik heb bospaddenstoelenbouillon gebruikt,
die is zóóó lekker, grandioos !!!



courgette-cantharellensoep

Voeg de schoongemaakte cantharellen, de in ringetjes
gesneden prei en in kleine blokjes gesneden
courgette toe en laat dit een poosje
zachtjes pruttelen tot het gaar is.
Doe er op het laatst heel fijn
gehakte peterselie of selderij in.

10 opmerkingen:

  1. Zo geweldig wat vrijwilligers in een hospice voor mensen en hun familie doen. Ieder uurtje met elkaar heeft zoveel waarde.
    Goed idee om een lekkere soep te maken, want hoe moeilijk ook, wat gezonds eten blijft belangrijk.

    Groetjes en sterkte met je vader, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel heftige tijd maken jullie door! Gelukkig mag de verzorging in het hospice een stukje rust geven.
    Wat een aardige groenteboer! En dat je er dan zo iets lekkers van kan maken.
    Ik wens jullie veel sterkte en kracht de komende tijd. Hopelijk hebben jullie nog fijne momenten met je vader. Ik zal voor jullie bidden.
    Groeten, Jannie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Happy to hear that your father is being looked after well and that he is stable.
    Hospice can be a wonderful experience for the whole family and I pray that you will each find peace and comfort through all that they have to offer in their services.
    I worked with Hospice for some years, and what a joy and blessing that type of work is.
    May your hearts be encouraged through the Lord.

    Your soup looks delicious! I will give it a try as we have zucchini in the garden that we need to use up, and I love soups.

    So nice to visit with you sweet friend!
    Joy to you! Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel sterkte toegewenst met je vader en hopelijk nog vele mooie momenten samen!!
    Je soep ziet er heerlijk uit en zal vast heerlijk hebben gesmaakt,
    groetjes Sietske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat je je vader stabiel is ...en dat hij goed bezorgt wordt ..
    dan kan jij ook een beetje bijkomen .. Je soep ziet er weer heerlijk uit
    ,ik denk dat jij met alles wel iets lekkers kan maken ...
    ik wens je een fijne week toe ...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb gelijk je vorige blogje even gelezen, over je vader. Wat een spannende tijd maken jullie door! Heel veel sterkte met alles en je maaksels zien er heerlijk uit! Ik heb net een geboortevlag met naam genaaid, geef mij maar opdrachten die niet eetbaar hoeven te zijn. ;-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel lieve mensen, voor jullie lieve reacties.
    Dat doet me goed.

    BeantwoordenVerwijderen