AVG.

vrijdag 17 oktober 2014

Gehaakte sjaal.

Deze sjaal haakte ik in de avonduurtjes.
De kleur is beige bruin.
En het materiaal is acryl met polyamide.
Heel zacht, maar net niet pluizig,
dus het haakte wel gemakkelijk.

Ik had deze wol nog liggen, ooit eens gekocht om een trui van
te breien, maar voor een trui vond ik
naderhand de kleur niet zo mooi, wel de wol zelf,
vooral het zachte sprak me wel aan.
Het patroon zag ik in een dik haakboek wat ik van mijn dochter
heb gekregen.
De beschrijving staat onder de foto's.

gehaakte sjaal
gehaakte sjaal
Het patroon is als volgt:


Je begint met lossen zo breed je het wilt hebben maal 8 plus 1.

1e toer:
1 vaste in de 2e van de naald, 1 losse, 1 losse overslaan dan * 4 vaste
4 losse, 4 losse overslaan *, herhalen, tot de laatste 4 vaste, 1 losse
1 losse overslaan, 1 vaste.
2e toer:
3 losse, 1 stokje in de losse, * 3 losse, 2 vaste boven de middelste vasten,
3 losse, 4 stokjes boven de losse,* herhalen en eindigen met 2 stokjes.
3e toer:
1 losse, 2 vaste boven de stokjes, * 4 losse, 4 vaste boven de stokjes * 
herhalen en eindig met 2 vaste.
4e toer:
1 losse, 1 vaste boven de 1e vaste, * 3 losse, 4 stokjes boven de losse,
3 losse, 2 vaste boven de middelste vasten * herhalen en
 eindigen met 2 vasten.
5e toer:
5 losse, *  4 vaste boven de stokjes, 4 losse * herhalen 
en eindig met 1 losse en 1 stokje

De toeren 2 tot met 5 telkens herhalen, opletten dat
het patroon verspringt.


39 opmerkingen:

  1. Weer een mooie sjaal erbij. Bedankt voor het patroon:-)
    Fijn weekend, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ga ook eentje haken in het zwart en misschien bruin of wit tussen
    welke steken ik ga gebruiken weet ik niet, maar wel met dikke wol

    straks is het weer winter en komt goed van pas...

    groetjes loes en fijne weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi Loes, en het ziet er niet zo moeilijk uit. Lekker haken bij de tv..... Ik pin hem.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoeveel garen heb je gebruikt voor deze mooie sjaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Loes
    Ik begrijp niet goed het begin van het patroon. Wat betekent: beginnen met zoveel lossen als je het wilt hebben maal acht plus één. Betekent dit dat het aantal steken deelbaar moet zijn door acht? En welke dikte van haaknaald gebruikte je? Dank u Elsa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Elsa,
    Het patroon bestaat uit 8 steken, je kijkt hoe breed je de sjaal wil hebben, dus 8 maal .... plus een steek voor het omdraaien.
    De dikte van de haaknaald hangt af van je garen, dat staat altijd vermeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik zie hier vele oude berichten maar ik heb dit patroon nu pas ontdekt dus ik ga er toch maar een keer mee aan de gang.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vind het patroon mooi. En ga de sjaal maken

    BeantwoordenVerwijderen