AVG.

maandag 8 april 2013

Witlofsoep

Vanmiddag met mijn lief maar
weer eens gaan wandelen.
We verwachten immers beter weer.
Maar op het vlakke, tegen de wind in,
was het nog flink koud !!!
We verlangen toch zo naar de lente,
gisteren en vanmorgen was er heerlijk zon, maar toen wij
op pad gingen, geen zon te zien, en
helaas,  het weerbericht voorspelt
voor morgen regen.

Dus ben ik maar soep gaan maken,
een stevige, doch verfijnde witlofsoep.

Nodig:

6 dl groentenbouillon
100 gram doperwtjes
50 gram roomboter
50 gram bloem
5 dl melk(halfvol)
500 gram witlof, ontpit en kleingesneden
1 eetlepel gehakte peterselie
40 à 50 gram geraspte Parmezaanse kaas
zout en versgemalen peper

Breng de bouillon in een pan aan de kook
voeg de erwtjes toe.
Laat ze 15 à 20 minuten zachtjes pruttelen.
Smelt de roomboter in een koekenpan of
hapjespan, roer de bloem erdoor
en voeg beetje bij beetje de
koude melk toe.
Blijf goed roeren zodat er geen klontjes in komen.
Doe de witlof erbij en blijf telkens roeren
tot de groenten na 15 minuten gaar zijn.

Pureer de witlof met een staafmixer of
in de keukenmachine mooi fijn.
Voeg de puree bij de bouillon en roer
tot een gebonden soep.
Breng op smaak met zout en peper.
Strooi de peterselie en de Parmezaanse kaas
over de soep bij het serveren.

witlofsoep

Daar warm je lekker van op !

1 opmerking:

  1. Ha, da's ook leuk: ná het witloftaartje bedacht ik me opeens dat ik ook soep had kunnen maken!
    En ja, het kan op het vlakke Zeeuwse land best nog aardig fris zijn. Zeeland, Windland ;-)

    BeantwoordenVerwijderen