AVG.

zaterdag 30 juni 2012

vruchtensaus en abrikozensaus

Van tijd tot tijd maak ik vruchtensaus, in de diepvries ligt nog een kleine voorraad vruchten, zoals:
rode bessen
zwarte bessen
bramen
vlierbessen
Daar wordt sap van gemaakt en bij elkaar in een grote pan met geleisuiker en citroensap gekookt tot je een druppel op een schoteltje laat vallen en met je vinger even duwt, als het rimpelt is het goed.
Voor een vruchtensaus moet het niet zo dik worden als bij jam.
De volgende maand gaan we weer de vruchten verzamelen, bramen en vlierbessen plukken we in een natuurgebied en de rode en zwarte bessen krijg ik meestal van familie en vrienden. Die natuurlijk ook wat flesjes met saus krijgen.


Op de markt had ik nog abrikozen gekocht en daar ook saus van gemaakt, 2 flessen en nog een halve.
Die halve fles gaat morgen over het toetje, zelfgemaakt roomijs, mmmmmmmmm.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Loes,
    Hoeveel geleisuiker gebruik je op een kilo vruchten?
    groet, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karin, voor de abrikozensaus heb ik ongeveer 1 kg fruit op 400 gr Van Gilse geleisuiker speciaal gebruikt. Deze geleisuiker is minder zoet en is verpakt in pakjes van 500 gram.
      Voor de donkere vruchtensaus maak ik eerst sap van alle bessen. Op 3 liter sap gebruik ik van dezelfde geleisuiker ongeveer 800 of 850 gram. Van 1 citroen gaat er het sap bij, dan dikt het ook meer van de pectine die er in zit.
      Maar na 1 minuut koken moet je testen of het al indikt, is het nog te dun kun je er altijd nog meer geleisuiker bij doen, maar het moet niet zo dik zijn als bij jam.
      Je kunt ook kleinere hoeveelheid maken, kijk maar op de verpakking, daar staat het ook op.
      groetjes, Loes

      Verwijderen